Thursday, March 14, 2013

cabaran

Thursday, March 14, 2013

Melanau di Kampung Halaman dan di Perantauan          : Cabaran

Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman sekalian.
                Akibat peredaran masa disamping perkembangan teknologi, masyarakat melanau turut menerima kesan secara langsung akan perubahan ini. Bahasa melanau misalnya, banyak bahasa melanau asli yang “pure” sudah terhakis. Kebanyakan kosa kata dalam bahasa melanau telah bercampur dengan bahasa melayu dan bahasa-bahasa dominan yang lain;
                Contoh ayat, “ Ineu bak sibet kaau bro lau Sabtu iteu?”
                B.M, “Apa yang awak nak buat pada hari Sabtu ini kawan?”
                Bahasa Melanau,” Ineu bak sibet kaau lau nem iteu sakai?”
Daripada bahasa melanau “kacukan” bro adalah singkatan bagi brother dalam bahasa Inggeris juga digunakan kepada kawan rapat. Manakala Sabtu adalah dari bahasa melayu.
                Namun, terdapat segelintir melanau terutama yang memeluk agama Islam merujuk diri mereka sebagai melayu-melanau juga dgunakan oleh Suruhanjaya Pillihanraya Malaysia kepada komuniti melanau yang hanya membentuk 7% daripad pecahan kaum di Sarawak.
                Bagi masyarakat melanau-kristian mereka juga dirujuk sebagai melanau-liko atau melanau-sungai yang sedikit sebanyak mengamalkan gaya hidup traditional. Namun yang demikian, baik melanau-Islam atau melanau –Kristian, kedua-dua melanau ini menggunakan “BIN” atau “BINTI” sebagai nama tengah mereka.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting