Wednesday, July 11, 2012

Mukah Miracle

Wednesday, July 11, 2012

Tahukah anda ??
Monumen yang seakan-akan menara ini sebenarnya bukan menara. Dulu saya ingat monumen ini sebuah tugu peringatan. Mungkin juga sabab dah macam tugu dah pun. 


Menurut sejarah, monument ini sebenarnya cerobong asap kilang sagu pada abad ke-19. Pada ketika itu, industry sagu berkembang dengan pesat. Namun, pada akhir kurun ke 19 mungkin juga awak kurun ke 20, industry sagu mengalami kemerosotan. Maka kilang sagu tersebut terpaksa di tutup dan meninggalkan hanya cerobong yang menjadi mercu tanda keagungan industri sagu pada satu masa dahulu yang meletakkan bahagian Mukah di peta dunia.
Terletak di tepi sungai Mukah, kilang ini adalah strategic kerana satu-satunya pengakutan yang ada pada masa tersebut ialah pengakutan air. Sekarang, monument itu terletak berdekatan dengan tokong cina, bersebelahan dengan tebingan batang Mukah dan terletak betul-betul di hadapan simpang tiga antara Jalan Panggung ke Jalan Bazaar dan Jalan Boyan, Mukah.  Monumen ini juga berhadapan dengan hotel King Inn. 

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting