Monday, May 19, 2014

otak pemikiran perniagaan cina

Monday, May 19, 2014
otak perniagaan cina

damai dan salam sejahtera.
di bandar Mukah berani admin menyatakan 95% kedai adalah milik masyarakat cina. selebihnya dimiliki oleh kaum bumiputra. satu-satunya kedai runcit milik sepenuhnya orang melanau adalah Noris Bundle yang terletak di Pasar Lama Mukah. Selebihnya milik masyarakat cina.
masyarakat melanau hanya aktive berniaga menjual kuih muih manakala kaum iban bertamu menjual hasil pertanian. boleh dikatakan kaum bumiputra hanya terlibat dengan aktiviti perniagaan berasakan pertanian dan perikanan. manakala kaum cina pula terlibat dengan aktiviti perniagaan yang lebih memberi pulangan yang lebih. pemikiran perniagaan cina sukar untuk ditandingi kaum bumiputra. lebih-lebih lagi kaum cina gemar merebut peluang walau apa pun jenis perniagaan. bagi masyarakat cina biar modal keluar banyak dengan harapan pulangan juga akan banyak.
dalam perniagaan kedai makan pula, jelas Bandar Mukah di monopoli oleh kedai makan. Adam Hariz Steambord mungkin kedai makan dimiliki penuh oleh oranh melanau Mukah. namun masih berdarah cina. Restaurant Anak Kampung milik penuh orang Melanau Igan. Mas Cafe mungkin milik sepenuhnya orang Melanau Mukah yang beroperasi di Bandar Mukah selain Shaff Cafe di Pasar Baru Mukah.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting