Wednesday, January 30, 2013

Beza Injil dan Bible

Wednesday, January 30, 2013

Beza Injil dan Bible
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Umum mengetahui bahawa Injil adalah Bible. Injil di dalam bahasa Inggeris ialah Gospel manakala Bible pula di dalam Bahasa Melayu Indonesia dikenali sebagai Al-Kitab. Injil atau dalam bahasa Inggerisnya Gospel adalah cerita yang menceritakan perihal yang di lakukan oleh Yesus Kristus dan sabda-sabda Kristus ditulis oleh para pengikutnya. Ada edisi yang menyatakan bahawa Kitab Injil diberikan oleh Malaikat Gabriel kepada Yesus Kristus di Taman Gethsemane untuk diajar kepada orang-orang Yahudi. Manakal edisi yang satu lagi mengatakan bahawa Injil memang sudah di berikan kepada Yesus Kristus dari Syurga.
                Bible pula adalah himpunan cerita dari Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru dan Surat-surat para Rasul. The Holy Bible terdiri daripada tiga kitab utama iaitu Kitab Kejadian-Za’bur Nabi Ibrahim, Kitab Taurat-Mazmur Nabi Musa dan Kitab Injil-Yesus Kristus. Ketiga-tiga Kitab itu dihimpunkan selepas 500 tahun atau lebih selepas kenaikkan Yesus Kristus ke syurga. Bagi melengkapkan The Holy Bible, gereja telah menyertakan sekali surat-surat para Rasul di dalam The Holy Bible. Surat rasul paling banyak di dalam The Holy Bible ialah Surat Rasul Paulus.
                Menurut kepercayaan sesetengah penganut agama Kristian, Yesus Kristus tidak membawa bersama Kitab Injil yang diberikan oleh Malaikat Gabriel ke Syurga. Mereka percaya bahawa kitab itu masih ada di bumi. Walaupun sudah berusia tetapi kitab itu tetap akan berkeadaan baik kerana kitab itu datang dari Syurga. Dikhabarkan kitab itu disimpan oleh sebuah kampung di dalam sebuah gereja yang terpencil dan dirahsiaka. Tidak ada seorang pun yang dibenarkan memasuki gereja itu. para penduduk kampung hanya menjaga kawasan sekitar gereja dan tidak di dalam gereja. Kitab Injil itu juga dikenali sebagai The Lost Bible.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting