Friday, April 5, 2013

Jabatan Tenaga Kerja Mukah-Tengah Sibuk

Friday, April 5, 2013

Jabatan Tenaga Kerja Mukah-Tengah Sibuk
Damai dan salam sejahtera ,
Perlaksanaan Dasar Gaji Minimun Kebangsaan telah sedikit sebanyak membantu golongan pekerja untuk menikmati gaji yang berdaya saing. Namun masih banyak majikkan yang mengambil langkah endah tak endah kepada dasar gaji minima ini.
                Di Mukah, pihak JTK hanya menerima satu aduan dari pekerja kedai yang belum melaksanakan Dasar gaji Minima ini. Pada hari ini, dua pegawai dari JTK Mukah membuat siasatan tentang kedegilan majikkan melaksanakan perintah ini.  Ini adalah kes pertama di mana pegawai datang ke kedai dan menyiasat sendiri.
                Kekurangan pegawai bertugas juga menyebabkan JTK Mukah menghadapi masalah untuk membuat pemantauan kepada perlaksanaan gaji minimum ini. Dengan kawasan bahagian Mukah yang meliputi Matu, Daro, Oya, Dalat, Igan, Mukah serta Balingian dengan hanya seorang pegawai menyulitkan keadaan. Namun, inisiatif pegawai tersebut untuk membantu para pekerja harus dipuji. Sehari sebelum ke sebuah kedai di Mukah, beliau berada di kawasan ladang kelapa sawit. Beliau juga terpaksa menempuh perjalanan yang jauh ke Matu-Daro dan kemudian menyelesakan masalah di Poloteknik Mukah. Banyak claim pegawai terbabit nanti ini.
                Pihak JTK Mukah berharap agar pihak pekerja rajin untuk datang ke JTK bagi melaporkan keengganan majikan mereka mematuhi arahan Dasar Gaji Minimun ini. Ketidakrajinan mereka akan menyebabkan para tauke mengekplotasikan keringat mereka bagi meraih untung yang berlipat gali ganda.

1 comments:

Unknown

As'kum.. nk skdar bertanya. kalau majikan tidak membayar gaji@menyakat gaji kpda perkerjanya. apa yg perlu di buat@apa tindakan yg perlu d buat

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting