Wednesday, January 30, 2013

Yesus menjanjikan Penghibur (Yohanes 14:15-17)

Wednesday, January 30, 2013
Damai dan salam sejahtera.

Yesus menjanjikan Penghibur  (Yohanes 14:15-17)

15”Jikalau kamu mengasihi Aku, kamu akan menuruti segala perintah-Ku. 16 Aku akan meminta kepada Bapa, dan Ia akan memberikan kepadamu seorang penolong yang lain, supaya  Ia menyertai kamu selama-lamanya, 17 yaitu Roh Kebenaran. Dunia tidak dapat menerima Dia, sebab dunia tidak melihat Dia dan tidak mengenal Dia. Tetapi kamu mengenal Dia, sebab Ia menyertai kamu dan akan diam di dalam kamu.
Dikutip dari ALKITAB Terjemahan Baru (TB)© LAI 1974
                Dari teks terjemahan ini maka kita dapat rumuskan bahawa Yesus Kristus menjanjikan SEORANG PENOLONG YANG LAIN kepada para pengikutnya. Seorang tidak membawa erti ROH. Oleh kerana sebelum kelahiran manusia ke dunia, semua kita adalah di dalam keadaan ROH di dalam Syurga. Maka, seseorang yang dijanjikan itu masih belum dilahirkan dan masih berada di dalam keadaan Roh.
                Selepas Yudas Iskariot disingkirkan dari gelaran Rasul, hanya tinggal 11 rasul yang dipilih oleh Yesus Kristus. Maka, seorang yang lebih besar dari mereka akan dilahirkan. Dan teks Yohanes 14:15-17 itu boleh menjadi rujukkan akan janji Yesus Kristus kepada mereka akan kelahiran Roh Kebenaran yang akan menyelamatkan manusia.
                Yesus Kristus bukan dilahirkan untuk menjadi nabi tetapi Yesus Kristus adalah penggenap kapada semua ramalan-ramalan nabi-nabi sebelum ini tentang kelahiran penebusan dunia. Yesus kristus menggenapi kesemua ramalan para nabi agar manusia bertaubat dan percaya kepada Allah yang Maha Kuasa.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting