Thursday, October 4, 2012

Bangunan Kerajaan Persekutuan

Thursday, October 4, 2012

Bangunan Kerajaan Persekutuan
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman.
                Petang tadi saya ke Jabatan Pendaftaran Negara di daerah Mukah. Untuk pengetahuan pembaca, daerah Mukah adalah daerah pentadbiran bagi Bahagian Mukah. Jadi sepatutnya semua kemudahan di sini adalah setaraf dengan statusnya sebagai pusat Pentadbiran Baru Koridor Pembangunan Wilayah Boleh Diperbaharui (SCORE).
                Namun apa yang menyedihkan ialah, perkhidmatan dari kerajaan Persekutuan di daerah ini seperti zaman dulu-dulu. Misalnya sebuah bangunan baru siap yang menempatankan jabatan-jabatan kerajaan seperti Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Imegresen Negara, Jabatan Pertahanan Awam dan juga RELA. Pada mula pembinaan bangunan ini, banyak pihak termasuk saya sendiri percaya bangunan ini adalah sebuah kuaters kerajaan. Hal ini kerana, di seberang bangunan ini menempatkan kuaters kerajaan negeri yang seperti perumahan bernilai RM500000 di semenanjung. Saya juga bertanya kepada kawan saya yang bekerja dengan Majlis Daerah Dalat dan Mukah dan jawapan beliau juga mengatakan bangunan itu adalah sebuah kuaters. Bangunan itu siap selepas beberapa bulan terbangkalai dari jadual asal.
                Setelah siap, bangunan itu si cat seperti warna Jabatan Kastam dan Imegresen Malaysia. Bagunan dua tingkat itu menempatkan agensi kerajaan yang saya nyatakan tadi. Namun demikian, sedikit renovation dilakukan iaitu laluan OKU di sediakan. Tetapi banguan ini masih tidak mesra OKU kerana jabatan-jabatan kerajaan ini terletak di tingkat dua. Tiada perkhidmatan lif disediakan. Manakal tingkat satu (GF) pula seperti tiada apa-apa agensi yang ada menyediakan perkhidmatan di situ. Tidak tahu sebab mengapa mereka meletakaan pejabat urusan mereka di tingkat kedua bangunan berbanding di tingkat satu (GF).
                

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting