Thursday, April 25, 2013

Glamour dan Undi

Thursday, April 25, 2013

PRU: Artis dan Golongan Muda Dalam GE13
Damai dan salam sejahtera.
Selain calon bebas yang bebas dari mana-mana ideology politik, terdapat calon bebas dari kalangan artis dan golongan muda. Terdapat juga artis dan golongan muda yang  menyertai parti politik dan dicalonkan untuk beberapa kerusi. Sungguh meriah pilihanraya pada kali ini.
                Maka timbullah pelbagai khabar menyatakan golongan artis ini sebagai umpan memancing undi, menumpang popularity artis dan pelbagai lagi cemuhan kepada mereka. Tetapi bagi penulis, apabila golongan artis telah menyimpungkan diri mereka kedalam kancak politik adalah satu petanda aras bahawa golongan artis juga mempunyai bakat untuk mempimpin masyarakat. Status mereka sebagai pujaan atau idola masyarakat wajar dimanfaatkan oleh negara agar kepelbagaian karektor wujud dalam duni politik yang lazimnya dimonopoli oleh golongan ahli perniagaan dan professional yang lain.
                Golongan muda juga mendapat tempat dalam piliharaya kali ini. Apatah lagi parti-parti politik sedar akan pengaruh golongan ini kepada keputusan siapa yang akan menerajui kerajaan pada tempoh lima tahun akan datang. Jadi, mereka diburu oleh  parti-parti politik. Apatah lagi dengan pindaan AUKU yang memberi kelonggaran kepada mahasiswa-mahasiswi berpolitik membuka ruang dan peluang untuk kedua-dua pihak mempengaruhi dan dipengaruhi bagi menjamin kemenangan pada GE13. 

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting