Thursday, April 25, 2013

Bukan Pembelot

Thursday, April 25, 2013

PRU: Menentang Kerajaan II
Damai dan salam sejahtera.
Semasa pilihanraya atau selepas pembubaran parlimen, tiada ahli parlimen dan selepas pembubaran Dewan Undangan Negeri tiada kerajaan yang akan memerintah. Namun, secara tradisinya kerajaan penyandang akan mengambil alih pemerintahan untuk sementara waktu. oleh yang demikian, seorang Perdana Menteri atau Menteri Besar atau Ketua Menteri masih memakai gelaran tersebut walaupun selepas pembubaran. Ini menunjukkan doktrin pengasingan kuasa di Malaysia adalah digunapakai.
                Atas kelebihan ini, pengerusi-pengerusi Parti politik (selalunya pengerusi-pengerusi parti akan memegang jawatan PM, MB, CM) akan menggunakan kedudukan mereka sepenuhnya dalam badan eksekutif untuk mempengaruhi rakyat bagi memilih wakil dalam badan perundangan (ahli Dewan Rakyat dan Parlimen). Oleh yang demikian, jika terdapat calon yang bertanding yang bukan dari ahli Parti YAB PM, MB atau CM mereka akan digelar sebagai penentang atau pembangkang walaupun kita semua sedar selepas pembubaran parlimen rakyat yang akan menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan selepas pemilihan ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri.
                Jika seorang bekas kakitangan kerajaan bertanding dalam sesuatu pilihanraya, mereka akan dikenali sebagai tidak mengenang budi. Adakah mereka penentang juga? Tidak, mereka sebenarnya menyuburkan lagi amalan demokrasi kerana setiap rakyat Malaysia yang berdaftar sebagai pemilih adalah layak untuk menjadi pemilih (pengundi) dan dipilih (calon) dalam pilihanraya.
                Para pemimpin tertinggi kerajaan selalunya mahukan akar umbi untuk setia kepada pucuk pimpinan. Tetapi, jika akar umbi memiliki calon sendiri yang akar umbi rasakan beliau mampu mewakili mereka pula pucuk pimpinan akan menganggap mereka tidak setia kepada perjuangan parti. Seperti yang perlaku di DUN Pelagus Kapit, Sarawak akar umbi (pengundi) di kawasan tersebut mahu penyandang mereka ketika itu Larry Sng mempertahankan kerusi tersebut namun, pihak BN mencalonkan calon lain. Akibatnya BN tewas kepada calon Bebas di kerusi itu walaupun pihak akar umbi berkali-kali mengugut akan menundi calon lian jika Larry tidak bertanding mewakili BN. Sebenarnya pihak BN negeri tidak mencalonkan semula Larry kerana beliau telah dipecat oleh parti yang disertai oleh Larry yang juga kompenan BN negeri. Namun, jika Larry bertanding sebagai calon bebas ketika itu pastinya beliau tidak diterima oleh CM Sarawak sebagai penasihat belia negeri sebelum meletak jawatan dan menjadi pengerusi Sarawak Worker Party (SWP).

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting