Tuesday, April 30, 2013

Anak Orang Mampu dan Anak Orang Kurang Mampu: Wang Saguhati

Tuesday, April 30, 2013

Anak Orang Mampu dan Anak Orang Kurang Mampu: Wang Saguhati
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
Pada zaman hamba bersekolah dahulu, amat susah untuk mendapat penghargaan jika kita mencapai keputusan yang baik. Lebih-lebih lagi bapa hamba hanya bekeerja kampung. Berbanding bapa kawan hamba yang bekeerja kerajaan beliau mendapat RM10 untuk setiap A dalam UPSR, PMR dan SPM. Hamba? Hamba tidak mendapat apa-apa pun kecuali bapa hamba membuat sedikit kenduri kesyukuran semasa hamba mendapat keputusan yang sedikit cemerlang semasa PMR.
                Sekarang bukan setakat RM10 untuk satu A tetapi mencecah ratusan ringgit. Duit ini sekurang-kurangnya dapat menjadi modal untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Jika anak orang yang mampu, beliau mungkin akan mendapat lebih lagi. Mereka mungkin akan “bertaruh” berapa A mereka dapat dengan ahli-ahli keluarga yang lain. Andaikata beliau target 9A dalam SPM dan beliau mendapat janji RM100 untuk setiap A dari Ibu, Bapa, kakak, abang, pak cik, mak cik dan mungkin atuk dan nenek. Andai beliau mendapat 9 A dari Ibu sahaja sedah RM900. Kita darab dari bapa, kakak, abang, pak cik, mak cik. Atuk dan nenek pula. Beliau akan mendapat RM7200. Itu belum kawan-kawan kepada ibu dan bapa. Inisiatif lagi dari tempat ibu bapa mereka bekerja kepada anak-anak staf yang mendapat keputusan yang cemerlang. Dengan jumlah inisiatif selumayan bergitu, beliau boleh senang-senang belajar di United Kingdom.
                Berbanding dengan anak orang yang kurang mampu yang bekerja kampung. Beliau mungkin mendapat beberapa ratus sahaja. Mungkin cukup menampung kos perjalanan ke UNIMAS atau UITM atau UPM di Bintulu. Adakah pihak yang berwajib melihat hal ini? Jika pun bapa beliau pergi ke Pusat Khimat Wakil Rakyat kawasan mereka, adakah wakil rakyat tersebut berada di pejabat beliau. Tidak. Kerani di situ akan menjawap, “YB berada di Kuching. Nanti kami akan bagitahu beliau dan boleh minta nombor telefon encik?  Kalau ada apa-apa perkembangan kami akan infom encik.”
                Pergi ke pejabat MARA. Mereka akan minta salinan IC pemohon, salinan IC anak, salinan surat tawaran, salinan keputusan peperiksaan, salinan pendapatan, salinan sijil-sijil dan semua salinan perlu disahkan oleh pegawai-pegawai yang layak. Salinan itu, salinan ini, pengesahan sini pengesahan sana. Kadang-kadang anak-anak dari golongan yang kurang mampu terpaksa berlapar sehingga habis satu semesta dek kurang duit belanja. Jadi semasa cuti semesta mereka akan menggunakan masa cuti tersebut untuk mencari duit sendri, mencari kawan yang boleh dipercayai untuk menjadi “home mate” , bersedia mencari buku-buku rujukan untuk sem yang berikutnya. Dengan mengandaikan duit biasiswa dapat masuk akaun pada permulaan sem ke-dua nanti.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting