Thursday, March 21, 2013

BR1M: Kerajaan vs Pembangkang edisi UMNO vs PAS ii

Thursday, March 21, 2013

BR1M: Kerajaan vs Pembangkang edisi UMNO vs PAS ii
Damai dan salam sejahtera kepada pembaca yang budiman.
                Kedua-dua parti itu adalah rakan lama yang mempunyai ideology yang berbeza. UMNO mahukan pemerintahan ala barat dengan berlandaskan Islam manakala PAS mahukan negara diperintah secara Islam sepenuhnya. Namun yang amat hairan ialah PAS juga menyertai proses pengudian yang sama seperti barat yang tiada dalam pemerintahan Islam
                Asasnya demokrasi barat ialah rakyat memilih pemimpin mereka dari kalangan mereka untuk menerajui kerajaan contohnya ialah Amerika Syarikat.. manakalan pemerintah islam diketuai oleh seorang Khalifah yang dipilih oleh satu Majlis yang selalunya dikenali sebagai Majlis Syura. Rakyat tidak boleh memilih kerana rakyat tidak semestinya mempunyai ilmu setanding Khalifah. Contohnya Negara-negara Arab Bersatu yang dipimpin oleh seorang Raja Islam yang akan mengikut segala hukum di dalam AL-Quran.
               

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting