Friday, November 2, 2012

melanau balingian-bintulu

Friday, November 2, 2012

Komuniti melanau         
part 3
sampai kita di simpang Kampung Kuala Petanak dengan dialek ala-ala orang Scotland ke kampung Tellian yang ala-ala British menyusuri sg batang Mukah ke Kampung Jebungan yang sudah menampakkan perbezaan dialek Mukah dengan intonasi mereka yang lebih berirama. Kebanyakkan penduduk melanau Mukah di sepanjang Sg Mukah lebih berirama pertuturannya. Adapun sedikit persamaan dengan Kampung tellian yang sedikit berirama. Dari Batang Mukah kita menyusuri laut Cina Selatan ke Utara Sarawak. Samapi di persimpang Matadeng-Sibu-Mukah, Bahasa Melanau Mukah masih berirama di sini. Namun apabila kita sampai di Balingian dengan latar belakang pergunungan yang membiru, kita dah tak faham apa yang mereka cakap. Sebahagian penduduk Balingian menutur bahasa Melanau Mukah dan Sebahagian lagi Bahasa Melanau Bintulu dan bahasa Melanau Balingian. Kadang-kadang mereka mencampurkan bahasa ini sehinggakan sepatah haram pun saya tak faham apa yang mereka sedang tuturkan. Bahasa Balingian ada sedikit persamaan dengan Dalat, Mukah dan Bintulu. Yang seronoknya orang Balingian, mereka fasih dalam banyak bahasa atau dielek tempatan lebih-lebih lagi bahasa melanau Mukah. Mungkin kerana kebanyakkan mereka belajar di SMK Three Rivers di Mukah. Menyeberangi Natang Balingian ke Kuala Balingian, penduduk di sini lebih menggunakan dialek Bintulu. Selepas Kuala Balingian, kita akan samapai ke Bintulu. Di sini bahasa melanau Bintulu lebih dikenali sebagai Bahasa Vaiee yang total tidak jauh sekali dari Bahasa Melanau Mukah. Mungkin 100, 200 atau 800 tahun dahulu adalah sama tetapi mungkin penggunaan dan pengambilan bahasa asing memajmukkan bahasa Melanau.
                Secara kesimpulannya, walaupun bahasa Melanau seakan-akan bergerak dari Mukah ke kawasan persekitarnya, bahasa Melanau masih berkait antara satu sama yang lain. Walaupun dulunya mereka dipisahkan oleh jarak, mereka masih mengagap mereka melanau walaupun datangnya pelbagai pengaruh baik dari segi bahasa mahupun agama. Mungkin sebab itu bahasa melanau mempunyai dialek yang berlainan dari segi jarak dan tempat tetapi mereka masih mengekalkan tradisi melanau yang unik lagi menarik untuk dikaji.

1 comments:

Anonymous

Bro bagaimana dengan masyarakat Punan Niah yang bercakap dalam bahasa Vaiee. Macam mana hal itu terjadi

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting