Wednesday, January 30, 2013

Catatan para pengikut Yesus Kristus

Wednesday, January 30, 2013

Catatan para pengikut Yesus Kristus
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca.
            Kesemua 12 pengikiut Yesus Kristus mencatat apa yang dilakukan dan sabda Yesus Kristus. Ada diantara mereka hanya mengingati perkara itu dan menyampaikan semula kepada para penganut yang lain kepada anak dan cucu-cicit mereka.         
            Pengikut Yesus Kristus yang paling tua adalah Peter/Kefas(nama sebenanya Simon) manakala pengikut paling muda ialah Thomas. Bagi Yesus Kristus, tiada pengikut yang paling kanan atau yang paling kiri. Bagi Dia kesemua mereka adalah Sahabat. Yesus Kristus memilih mereka bagi mewakili kesemua suku-suku bangsa Israel yang berjumlah 12 suku itu. di dalam 12 suku itu hanya satu suku sahaja tidak di beri Allah/Yahweh iaitu suku Levi. Mereka ditugaskan untuk menjadi Imam bangsa Yahudi dan hanya mereka sahaja yang layak untuk mengadakan korban bakaran. Oleh yang demikian, mereka tidak diberi tanah oleh Yahweh atau Alloh dalam sebutan purba Yahudi. Namun pada hari ini, mereka menyerbu Palestine dan mahu tanah itu menjadi milik mereka. Namun seperti yang telah tertulis di dalam perjanjian antara Nabi dan umat Israel bahwa-mereka tidak akan mendapat tanah itu selama-lamanya.
            Setelah Yudas Iskariot mengkhinati Yesus, para Sahabat yang lain mencari penganti kepada kedudukan Yudas. Mereka memilih Barabas. Ada juga dalil yang mengatakan bahawa mereka tidak mencari pengganti kepada Yudas Iskariot. Ada juga yang mengatakan Yudas digantikan dengan Yudas yang lain lagi. Tetapi Yesus Kristus tidak menentapkan mereka untuk mencari pengganti kerana Yesus Kristus ada bersabda bahwa “tidaklah Aku yang memilih kamu tetapi Akulah yang memilih kamu”.
            Ada kajian yang mengatakan bahwa Yudas Iskariot adalah pengikut paling rapat dengan Yesus Kristus kerana hanya Yudas Iskaroit sahaja yang tahu kemana Yesus Kristus dan yang lain pergi semasa selepas The Last Supper. Seperti pengikut-pengikut yang lain, Yudas Iskariot mesti menulis sesuatu tentang Yesus kristus kerana Yudas paling banyak bercakap dengan Yesus Kristus. Juga mungkin mereka mempunyai raut wajah yang sama.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting