Monday, January 21, 2013

kaul melanau

Monday, January 21, 2013

Kami Orang Melanau- Kaul
                Damai dan salam sejahtera.
                Pasti banyak artikal tentang kaul. Kaul adalah perayaan tahun baru bagi orang Melanau. Kaul dirayakan bagi menandakanberakhinya musim tengkujuh.
Di dalam bahasa Iban kaul membawa maksud berjumpa beramai-ramai. Pada perayaan Kaul masyarakat melanau baik yang muda mahupun tua besar ataupun lkecil berkumpul di muara sungai untuk menanti penghulu kaul sampai dari ulu sungai memanggil ipok-ipok untuk menjamu mereka.
                Namun yang demikian, banyak edisi tentang mengapa kaul diadakan. Yang paling popular ialah bagi menjamu ipok data atau semangat laut bagi keselamatan dan hasil laut yang melimpah.  Umumnya semua orang Melanau baik yang tinggal di kawasan Rajang, Igan, Dalat, Oya, Mukah, Bintulu-Miri percaya kepada ipok.               
                Terdapat juga versi mengatakan kaul dirayakan untuk menolak bala. Seseorang telah bermimpi agar suatu pemujaan dilakukan bagi menolak bala. Selalunya orang yang bermimpi itu ialah seorang ketua di dalam masyarakat. Padfa hari ini, sesetengah tempat kaul akan diadakan jika penghulu bermimpi ipok mahu makan maka sang penghulu akan menyampaikan kepada anak buahnya untuk mengadakan kaul.
                Oleh kerana kaul dirayakan oleh sebahagian besar Orang Melanau, maka kaul dianggap perayaan utama kaum Melanau. Bagi menyeragamkan sambutan kaul, Pejabat Residen bahagian Mukah menetapkan bahawa Festival Kaul Mukah di adakan setiap tahun pada minggu kedua pada bulan keempat. Kaul Mukah adalah kemuncak kesemua kaul-kaul kecil yang diadakan diseluruh bahagian Mukah.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting