Monday, January 21, 2013

melanau

Monday, January 21, 2013

Kami orang melanau
                Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Pasti ada diantara kita yang masih belum kenal apa itu melanau? Melanau adalah salah satu kumpulan etnik di negeri Sarawak. Melanau mendiami sepanjang persisiran pantai negeri Sarawak. Tumpuan utama kaum Melanau ialah di Bahagian Muakah di tengah-tengah negeri Sarawak.
                Kaum Melanau pada tardisinya percaya akan amalan ananisme atau pagan yang percaya akan kuasa ghaib sebelum kedatangan pengaruh agama Islam dan Kristian ke kepulauan Borneo. Perayaan utama bagi kaum Melanau ialah Kaul. Walaupun pada suatu ketika dahulu hanya Melanau Liko atau Melanau Sungai sahaja yang merayakan perayaan kaul namun pada hari ini kaul adalah perayaan kebudayaan utama Orang Mukah.
                Kaum Melanau adalah petani dan nelayan. Orang Melanau adalah pelaut yang hebat selain pahlawan yang berani. Tanaman utama kaum Melanau ialah rumbia atau balau dalam dialek tempatan. Makanan laut adalah trade mark Melanau terutamanya umai atau sushi bagi sesetengah pihak.   
                Kaum Melanau seperti kaum Iban juga dahulunya adalah pemanggal kepala musuh. Sama seperti bangsa Iban namun kaum Melanau tidak memanggal kepala untuk menunjukkan kepahlawan mereka tetapi hanya sebagai mereka berani dan tidak teragak-agak untuk bertindak jika kawasan mereka dicerobohi musuh.
                Itu sedikit sebanyak tentang masyarakat melanau di Mukah. Jika bertandang ke Mukah jangan lupa untuk makan umai yang ada dijual di market basah di tebingan sungai Mukah di Pasar Lama. Jika anada makan umai hasil tangan orang Mukah maka anda pernah samapai ke Mukah. Jika tidak anda belum lagi samapai ke Mukah. Jumpa anda di Mukah.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting