Sunday, January 13, 2013

never ending story

Sunday, January 13, 2013

Isu Khalimah Allah
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
Sebenarnya penulis tidak mahu menyentuh tentang isu ini di blog ini. Namun yang demikian, hal-hal adat istiadat Melayu dan agama Islam yang sepatutunya menjadi kerja-kerja Yang Teramat Mulai Raja-Raja Melayu telah diambil oleh ahli-ahli politik.
Isu yang sememangnya panas ini memang mampu menaikkan ranking jualan akhbar-akhbar, ranking berita tv malah portal-portal blog dan berita online. Nama-nama ahli politik  yang menaikkan semula isu ini juga naik menjelang pilihanraya umum negara tidak lama lagi.
Sesuatu yang sensetif dibincangkan oleh ahli-ahli politik yang berkepentingan maka jadilah isu yang dah dikira selesai timbul kembali. Sekurang-kurangnya nama ahli politik tersebut naik dan dikenali.
Walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan mefatwakan sesuatu fatwa namun, ahli-ahli fatwa negeri-negeri masih mempunyai hak untuk tidak menggunapakai fatwa tersebut. Hal ini kerana, hal-hal adat istiadat Melayu dan agama Islam adalah dibawah kuasa Raja, Sultan dan Yang diPertuan Besar negeri-negeri.
Jika kita tidak menjadi seperti yahudi yang menganggap mereka adalah “Umat Pilihan Tuhan” tang menganggap mereka sahaja yang boleh menyembah Tuhan yang Esa penulis merasakan kita akan lebih aman. Rasionalnya jika orang Kristian di Sarawak dari dahulu lagi telah menggunakan khalimah suci ini di setiap Misa Kudus Hari Minggu cahaya untuk mendekati Islam adalah tinggi. Hal ini kerana, di dalam injil di dalam Bible adalah intro kepada kedatangan Rasul atau penolong yang dijanjikan oleh Kristus Yesus. Kritus adalah penggenap kepada semua tulisan-tulisan nabi-nabi terdahulu dan kedatangan Kristus Yesus menyamapaikan berita gembira akan kedatangan Roh Kebenaran itu yang dinamakan Ahmad.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting