Monday, January 28, 2013

demi rakyat atau PRU13

Monday, January 28, 2013

Lawatan PM Malaysia ke Gaza- demi rakyat atau PRU13
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Baru-baru ini Perdana Menteri Malaysia Dato’ Seri Muhd Najib bin Tun Hj Abdul Razak merakam sejarah tersendiri apabila menjadi Perdana Menteri Malaysia pertama yang melawat Palestine. Beliau mengatakan bahawa gerak hati beliau yang membawa beliau untuk melihat sendiri penderitaan rakyat Gaza yang dibedil oleh rejim Zionis. Kepadatan penduduk Gaza adalah amat terancam kerana bila-bila masa pihal Zionis boleh menyerang mereka. Seluruh dunia melihat lawatan PM sebagai satu langak perpaduan kerana Malaysia terkenal dengan perpaduan yang menjadikan Malaysia aman dan damai.
                Namun yang demikian, lawatan PM ke Gaza juga boleh dikaitkan dengan perlunya beliau menonjolkan diri sebagai seorang individu yang berani seorang pemimpin yang memperjuangkan Islam dan hak rakyat Palestine untuk menikmati kehidupan yang aman dan damai. Jika dilihat kepada Parti Islam SeMalaysia, mereka mengatakan bahawa meeka adlah pejuang Islam namun mereka tidak pula menunjukan kepada rakyat tentang perjuangan mereka itu. mungkin mereka menggunakan cara lain atau mungkin mereka ada membuat lawatan ke sana tetapi tidak diheboh-hebohkan kepada media perdana.
                Lawatan ini bukan sahaja menunjukkan PM mempertahankan Islam dengan melawat tanah para Nabi tetapi menunjukan kepada masyarakat Islam bahawa kerajaan sekarang dapat mempertahankan Islam di Malaysia. Ini akan menambah sokongan rakyat kepada kepimpinan beliau terutama pengundi Islam. Jika bernasib baik lawatan beliau boleh mencuri perhatian dari penyokong PAS yang memperjuangkan Islam.
                Mungkin tiada pemimpin negara lain yang berani melawat wilayah bergolak sejak berpuluh-puluh tahun ini sehingga PM Malaysia memberanikan diri melawat Gaza. Atas factor keselamatan dan politik pemimpin-pemimpin dunia yang pro-Amerika risau akan pengaruh mereka kerana Israel adalah rakan karib Amerika. Seperti halnya lawatan PM, pihak Hamas dan Fatah tidak senang hati kerana mengganggap Malaysia menyokong sebelah pihak sahaja. Namun harus diingat bagi berjumpa Presiden Palestine kita harus melalui wilayah Israel dan kita tidak mempunyai hubungan diplomatic dengan Israel. Maka lain kali jika PM atau pemimpin dunia yang lain yang ingin membuat lawatan ke Palestine perlu menasihatkan Presiden dan Perdana Menteri Palestine menunggu di Gaza sahaja.
                Apa yang penting ialah mesej perpaduan yang disampaikan oleh PM. Hanya Perpaduan antara Fatah dan Hamas akan menguatkan peluang mereka mengakhiri perang yang seakan-akan tidak berkesudahan itu. dah lah berdepan denga rejim Zionis lagi hubungan sesame mereka juga tidak berapa nak cun macam mana mahu melihat wilayah itu untuk menikmati keamanan?

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting