Monday, January 28, 2013

undang-undang vs rakyat

Monday, January 28, 2013

Kenegaraan- Kepatuhan kepada undang-undang
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Peraturan diwujudkan supaya kita tidak kira siapa kita demi kebaikkan bersama. Tidak mengira samaada peraturan itu diwujudkan di koordinat mana pun di muka bumi ini ia adalah untuk kebaikkan bersama. Namun, semakin banyak peraturan semakin banyak pula dikalangan kita untuk melanggarnya. Bak seperti kata seorang bekas guru penulis, beliau mengatakkan bahawa “peraturan memang sesuatu untuk dilanggar”.
                Misalnya peraturan jalanraya yang sememangnya kita mengetahuinya. Kerajaan dengan kerjasama pihak-pihak terbabit giat menjalankan kempen kesedaran tentang kepentingan mematuhi peraturan jalan raya. Antara peraturan kecil dan biasa kita langgar ialah penggunaan tempat letak kereta. Selalunya pengguna motosikal akan menggunakan tempat letak kereta sebagai tempat letak motosikal mereka dan sebaliknya. Selalunya pengguna motosikal akan meletakan motosikal mereka di tempat letak kereta kerana kurang dan tiada tempat letak motosikal. Hal ini kerana, pihak berkuasa tempatan lebih banyak menyediakan tempat letak kereta berbanding motosikal walaupun kita sedia maklum bahawa bilangan pengguna motosikal lebih banyak daripada kereta.
                Larangan penggunaan telefon bimbit semasa memandu dan menunggang motosikal. Rasionalnya ialah jika kita menggunakan telefon bimbit semasa memandu, tumpuan kita kepada pemanduan akan terarah kepada telefon bimbit. Lebih teruk jika ia melibatkan perasaan dan emosi pemandu terganggu. Ini akan menyebabkan perasaan pemandu terganggu dan menggannggu pemanduan beliau. Akibatnya mungkin beliau akan tertekan pedal minyak secara mengejut dan menyebabkan perlanggaran. Tiada yang mustahil. Jika encik menunggang motosikal dan bersms pastinya handle motosikal encik hanya dikawal oleh sebelah tangan sahaja. Jika tiba-tiba roda motosikal encik terjatuh kedalam lubang maka, encik akan terkejut dan kawalan kenderaan encik juga terjejas dan boleh menyebabkan encik terjatuh.
                Sebenarnya banyak lagi peraturan yang commonly kita langgar. Misalnya kawasan larangan merokok. Walau sebesar mana pun papan tanda Kawasan Larangan Merokok akan tetap ada mereka yang merokok di situ. Jangan membuang sampah di merata-rata tetapi kita dengan senang dan suka hatinya kita membuang sampah merata-rata.
                Negara-negara maju dan kaya di dunia dan mereka yang bertamadun adalah disebabkan budaya mereka yang mematuhi peraturan dan undang-undang. Kejayaan Alexander Agong itu kerana para askarnya yang mematuhi arahan beliau. Empayar beliau kukuh kerana rakyatnya mendukung undang-undang demi kebaikan mereka bersama. Negara jiran seperti Singapura terkenal di seluruh dunia kerana kebersihan. Tiada satu sampahpun dijalan-jalan di Singapura. Tetapi di Malaysia, dimana-mana ada sampah walaupun di situ ada tong sampah. 

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting