Wednesday, December 12, 2012

Calendar kaum Mayan

Wednesday, December 12, 2012

Calendar kaum Mayan

salam damai dan salam sejahtera.

Mereka adalah salah satu kaum dan mempunyai tamadun gemilang pada zaman purba. Mendiami semenanjung negara Mexico sekarang adalah sebuah kaum yang amat misteri lagi menyeramkan.
                Mereka memilih tarikh 28 Disember 2012 sebagai tarik terakhir calendar mereka. Kebetulan tarikh itu jatuh pada hari Jumaat, hari segala hari. Namun, harus diingat, walaupun kaum Mayan mereka calendar yang hampir tepat kalender mereka berpusing hanya pada satu tarikh yang berterusan. Secara tiba-tiba calendar mereka tamat pada 28 Disember 2012. Jika kita melihat calendar Lunar dan Gregory pula, kedua-dua kelendar ini seakan-akan tiada berpenhujung.
                Sebagai kaum yang menghilang dan hanya meninggalkan hampir kesemua ketamadunanya kepada zaman moden untuk dikaji namun, ahli-ahli sains, arkeologi, ahli-ahli sejarah tidak menjumpai mayat atau tulang temulang kaum ini. Adakah mereka amat takut kerana calendar mereka ada penghujung. Atau 2012 yang ada dalam calendar mayan itu merujuk kepada tahun 2012 sebelum masihi atau mereka sahaja yang tahu?
                

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting