Wednesday, December 12, 2012

22 Disember 2012

Wednesday, December 12, 2012
22 Disember 2012

damai dan salam sejahtera.

Tiada apa pun yang hebat pada tarikh ini. Namun para cerdik pandai yang meramalkan hari ini atau hari sebelum dan selepasnya bumi akan bergelap kerana bumi berada di tengah-tengah garisan cakerawala.
                Lebih mengujakan apabila masyarakat yang sinonim dengan angkasa ini tanpa mengetahui kesahihan terus percaya bulat-bulat. Pihak media massa pula dengan pantas menyebarkan berita bahawa bumi akan bergelap selama tiga hari berturut-turut.
                Jika diperhatikan secara asas sains, bumi kita terletak di kedudukan ke-tiga dari matahari. Kadang-kadang hanya bulan sahaja yang akan berada di satu garisan lurus diantara matahari dan bumi. Itupun hanya berlaku untuk beberapa ketika sahaja. Jika pun utarid dan zurah berada sama kedudukan dengan bumi, baying-bayang kedua-dua planet itu tidak akan melindungi cahaya matahari dari sampai ke bumi. Secara teknikalnya matahari tidak akan berganja dari kedudukkan sekarang untuk pergi jauh selama tiga hari dari tempat matahari sedang berada sekarang.
                Pelbagai cara akan dilakukan ileh media untuk melariskan jualan. Memperbesarkan cerita. Ditambah pula tabiat orang kita yang suka cepat melatah walaupun kita tidak melatah.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting