Friday, November 2, 2012

Kuasa Wang-tukaran wang asing

Friday, November 2, 2012

Pelaburan Wang kertas
Kuasa Wang-tukaran  wang asing
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca.
Wang asing atau antarabangsa pula mempunyai nilai yang berlainan. Selalunya dikaitkan dengan Dolar Amerika. Dolar Amerika USD$ diterima umum sebagai matawang dagangan utama dunia menggantikan Pound Sterling ( £). Malaysia pula menggunakan matawang Ringgit Malaysia atau MYR.  
                Setiap tukaran adalah berlainan. Misalnya US$1=MYR0.30, £1=MYR0.05.
*dengan andaian mereka membeli pen dari jenama yang sama
jika Uncle Sam di Amerika membeli sebatang pen berharga US$1 maka harga yang beliau bayar ialah US$1. Jika Mr Bean membeli sebatang pen berharga £1 maka Mr Bean akan membayar £1 untuk sebatang Pen tersebut. Jika Rais mahu membeli sebatang pen berharga MYR1 di Malaysia, Rais akan membayar MYR1 untuk sebatang pen tersebut. Maka, wang US$1, £1 dan MYR1 adalah sama nilai di negara masing-masing.
                Jika Rais pergi ke Amerika untuk membeli sebatang pen berharga US$1 di sana, beliau memerlukan MYR3 untuk sebatang pen. Jika Rais ke Britain pula, beliau akan membayar sebanyak MYR5 untuk sebatang pen. Namun jika uncle Sam ke Malaysia, beliau hanya membayar US$0.30 untuk sebatang pen dan Mr Bean hanya perlu membayar £0.05 untuk sebatang pen. 

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting