Friday, November 2, 2012

Kuasa Wang

Friday, November 2, 2012

Pelaburan Wang kertas
Kuasa Wang
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca.
Kuasa wang juga boleh dipengaruhi oleh sentimen spekulasi matawang. Sesuatu matawang boleh tiba-tiba mahal dan boleh secara tiba-tiba hampir tidak bernilai. Spekulator akan memainkan peranan mereka untuk meraih keuntungan dari aktiviti beli dan jual sesesuatu matawang. Hal ini menyebabkan matawang sesebuah negara mengalami susut nilai yang besar dan dalam masa yang sama mereka juga boleh mengalami kekurangan tunai dalam pasaran kerana disimpan oleh penyangak matawang.                
                Wang boleh menjadi tidak bernilai tetapi dalam masa yang sama pula amat diperlukan oleh pasaran. Wang juga boleh dicetak semula namun ia akan memberi kesan kepada pertukaran wang asing dan akan menyebabkan nilai matawang akan terus jatuh seperti yang dialamai oleh sesetengah negara.  Kuasa wang dan kuasa beli wang akan terus lemah dan membantu melemahkan ekonomi dan menjejaskan kualiti kehidupan rakyat.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting