Friday, March 8, 2013

subsidi

Friday, March 8, 2013

BR1M: Kerajaan vs Pembangkang edisi SUBSIDI
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Pemberian BR1M oleh kerajaan juga menarik parti-parti politik mempolitikkan pemberian wang tunai kepada rakyat. BR1M adalah salah satu makna DEMOKRASI kerana wang tunai yang disalurkan oleh kerajaan adalah dari rakyat kepada rakyat.
                Bantuan rakyat sebenarnya bukan dilakukan oleh kerajaan Malaysia sahaja malah negara jiran, Kerajaan Indonesia juga lebih awal memberikan bantuan wang tunai kepada rakyat selepas mereka memotong subsidi keatas bahan api. Kemudian kerajaan Malaysia melaksanakan program yang sama agar rakyat perbendapatan rendah menerima bantuan mencapai sacarannya.
                Rasioanalnya bantuan tunai ini ialah:
1.       Pengurangan subsidi dapat dilaksanakan
a.       Misalnya subsidi keatas gula sebanyak RM0.20 dihapuskan maka, dengan RM500 untuk sebuah keluarga mereka dapat menampung kewangan sebanyak (dengan andaian satu kg gula RM2.70 dengan isi rumah menggunakan 4kg sebulan) RM129.60 setahun.
2.       Subsidi terus kepada rakyat
b.           sama seperti Indonesia, kerajaan kedua-dua negara mensasarkan subsidi kepada mereka yang benar-banar memerlukan dan bukan untuk warga negara asing. Hal ini kerana, kerajaan tidak dapat memberi subsidi untuk semua kerana kita juga berkongsi keperluan harian dengan mereka yang bukan warga negara dan mereka yang kaya yang tidak memerlukan subsidi.
3.            Kecairan tunai dalam ekonomi/pasaran ditambah
c.            apabila kerajaan memberi tunai maka kecairan ringgit dalam ekonomi domestik ditingkatkan. Hal ini akan merancakkan aktiviti jual beli  terutama bagi sektor runcit kerana rakyat menggunaka wang tunai untuk membeli barangan keperluan.
4.            Meningkatkan aktivi ekonomi
                d.            maka, penawaran dan permintaan di dalam ekonomi akan lebih rakcak.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting