Monday, January 7, 2013

Jenayah: Siapa yang harus dipersalahkan?

Monday, January 7, 2013



Jenayah
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Sepanjang tahun 2012 kita disajikan dengan pelbagai kes-kes jenayah yang mengerikan. Dari sedekat Sibu yang mencatatka beberapa kes tembakan dan pembunuhan. Di Malaya pula disajikan dengan pelbagai berita pembunuhan, rompakan, penculikan yang menconteng status negara Malaysia sebagai negara antara yang paling selamat untuk dikunjungi.
                Kes tembakan rambang di Amerika Syarikat seakan-akan tidak berpenghujung. Drama tebusan dan tembak menembak seakan-akan sudah menjadi makanan kepada mereka. Lebih menyedihkan mangsa adalah anak-anak yang masih kecil dan jenayah seperti ini tidak boleh dipandang ringan oleh mana-mana pihak.
                Kes rogol dan penganayaan kepada golongan wanita adalah kemuncak kepada tragedy mangsa jenayah 2012. Seorang pelajar fisioterafi berusia 23 tahun  di India mati selepas diperkosa beramai-ramai  di New Delhi di dalam sebuah bas bergerak. Mangsa meninggal dunia di Singapura selepas doctor gagal menyelamatkan kecederaan parah mangsa.                
                Kes-kes jenayah patinya sukar untuk dibendung kerana sifat ganas semulajadi manusia yang tidak berhati perut akan membunuh terus sifat kasih sayang di dalam jiwa manusia. Agama sepatutunya menjadi pegangan dan sinar kehidupan dianggap beban. Kebanyakkan dari kalangan kita hanya mengaku beragama di dalam boring-borang tetapi tidak amalanya. Jika agam disisihka iblis pula yang akan menjadi api yang menyebarakan kebencian di dalam jiwa manusia. Oleh yang demikian, kita haruslah berfikir dan berdoa agar setiap yang kita mahu laakukan adalah niat kita kerana Tuhan pencipta.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting