Friday, November 2, 2012

melanau mukah

Friday, November 2, 2012

Komuniti melanau
Part 1
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman.                         
                               Komuniti melanau antara komuniti paling active di laman web dewasa ini. Antara yang paling active ialah Komuniti Melanau Dalat (KMD). Mereka siap menubuhkan koperasi lagi. Berkat dari sokongan Yang Berhormat ADUN Dalat yang sentiasa menyokong mereka. Selain komuniti kemasyarakatan, sokongan politik amat perlu untuk kita berkembang dan maju. Jika tanpa pengaruh politik masyarakat setempat, agak perlahan sesebuah wilayah untuk maju.
                Perkembang social masyarakat melanau berkembang sejajar dengan perubahan masa. Semakin jauh kita melangkah semakin banyak yang kita dapat lihat. Ada yang baik ada yang kurang baik. Jadi kita ambil yang jernih buang yang keruh.
                Melanau. Melanau merujuk kepada komuniti yang tinggal di sepanjang persisiran pantai bahagian tengah Sarawak. Pusat utama komuniti melanau ialah di Bahagian Mukah. Jadi orang Mukah suatu ketika dahulu juga di sebut melano atau melanau oleh penduduk tempatan. 

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting