Wednesday, April 22, 2015

Isu salib

Wednesday, April 22, 2015

Damai..
Salam kepada semua pembaca yang budiman.
Hangat sekarang isu salib yang didemontrasikan oleh beberapa orang penduduk d selangor. Hanya kerana beberapa orang penduduk dengan isu yang amat sensitive. SALIB. Salib secara sinonimnya adalah melambangkan agama kristian. Manakala bulan dan bintang pula untuk agama Islam. Lambang salib dan lambang bulan bintang masing-masing diletakkan di bangunan yang digunakan sebagai tempat ibadat. Salib misalanya di gereja manakala bulan dan bintang di surau dan masjid. Tanda-tanda itu diletakan bagi menyenangkan "orang" untuk membezakan bangunan-bangunan.
Salib si gereja-gereja biasanya telah ditasbihkan oleh Paderi atau pastor-pastor yang merasmikan salib itu adalah salib lambang kristian. Tetapi jika persilangan antara dua garisan pula tidak dianggap salib walaupun dalam bahasa ingeris is disebut "cross" tetapi simpang empat.
Tiada masalah akidah sebenarnya jika tiada apa-apa atau tidak ada "orang" yang mahu mengambil kesempatan atas isu yang amat sensitive ini.
Tiada agama yang mengajar manusia untuk berbuat jahat. Hanya "orang" yang mengamalkan ajaran itu sahaja. Berfikir secara matang dan hidup lah dalam keharmonian dalam kepelbagaian.
Terima kasih.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting