Wednesday, November 28, 2012

Politik Sarawak

Wednesday, November 28, 2012

Politik Sarawak menjelang PRU13
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
Seperti kebiasaannya, politik di Sarawak adalah lebih mematuhi undang-undang dan arahan pihak yang berkuasa. Walaupun terdapat pengaruh luar yang lebih agresif dibawa masuk namun rata-rata pengundi dan rakyat di Sarawak masih mengamalkan gaya demokrasi yang aman dan teratur.
Demokrasi di Sarawak tidak terlalu keetnikan berbanding di Malaya. Parti berbilang kaum mewakili semua kaum di Sarawak diterima baik berbanding dengan parti yang berasakan kaum dan agama semata-mata. Berbanding parti yang datang dari Malaya yang berasakan kaum, agama dan ideology semata-mata, parti-parti di Sarawak adalah lebih mencerminkan gagasan 1Malaysia. Misalnya parti SUPP yang dianggota pelbagai kaum dan majority cina juga diangotai kaum bumiputra Sarawak yang pelbagai.
Rakyat Sarawak lebih selesa dikenali sebagai satu bangsa Sarawak yang mempunyai adat dan tradisi yang pelbagai yang mencorakan warna-warni kebudayaan negeri Bumi Kenyalang. Pengaruh luar pula menjadikan suasana politik Sarawak lebih pelbagai dan menarik untuk diikuti. Apa yang penting, Sarawak adalah selamat dan aman.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting