Wednesday, October 17, 2012

Memilih Pekerjaan

Wednesday, October 17, 2012

Memilih Pekerjaan
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman.
Seperti kebanyakan tempat di Malaysia, masalah kekurangan tenaga kerja telah menjadi isu yang lama. Dalam masa yang sama kadar pengangguran juga masih di tahap yang sama.
                Kekurangan pekerja hanya berlaku di dalam sector “bergaji rendah” menakala pengaguran berlaku di dalam sector “bergaji tinggi”. Di Malaysia, pelajar berpendidikan SPM sudah dianggap tinggi dan layak untuk mendapat pekerjaan bergred sekurang-kurangnya N17. Bekerja dari jam 8 pagi sehingga jam 5 petang. Kebanjiran graduan yang mencecah ratusan orang setahun menyempitkan lagi peluang pekerjaan kepada lepasan SPM dan STPM yang tersangkut. Mereka juga mahu meninkmati gaji yang lebih besar dan stabil dan suasana kerja yang kondusif dan berdaya saing.
                Bagi kes kekurangan tenaga kerja di dalam sector “bergaji rendah” pula berlaku kerana wujud pelbagai karenah dari majikka. Antaranya ialah waktu kerja yang terlalu ketat.  Selalunya mereka berniaga selama 12 jam sehingga ke 24 jam dalam sehari tujuh hari seminggu dengan gaji yang amat menyedihkan angkanya. Selain waktu kerja yang tidak masuk akal, bebanan kerja yang ditanggung oleh pekerja mengalahkan kerja pemilik kedai sendiri. Dengan status “tauke” taukenio” majikkan hanya mengarahkan pekerja melakukan kerja berbanding dengan mencari atau menambah tenaga kerja. Mereka dengan sedaya upaya memaksimumkan penggunaan tenaga buruh yang ada dengan kerja yang banyak dan gaji yang sedikit.
                Maka, adalah tidak hairan penduduk tempatan yang berkelayakkan untuk mendapatkan pekerjaan yang setimpal dengan kelulusan dan gaji di tempat lain. Dengan yang demikian meninggalkan kampung halaman dan pekerjaan sedia ada kepada penduduk atau pekerja asing. Jika kita dijanjikan kerja yang stabil dan gaji yang tinggi sudah pastinya kita akan pergi ke tempat yang lebih baik. Tenaga kerja atau buruh ini adalah manusia yang mempunyai impian masing-masoing. Mereka juga mempunyai naluri. Pekerja asing tanpa izin pun mempunyai perasaan yang sama. Layanlah pekerja dengan sewajarnya mereka dilayan. Tepuk dada Tanya selera. Jangan selera hendak mengaut keuntungan semata-mata tetapi situasi menag-menang harus dititik beratkan.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting