Wednesday, October 24, 2012

Harga kereta dan “signal light” 1

Wednesday, October 24, 2012

Harga kereta dan “signal light” 1
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman lagi bijaksana.
Harga kereta yang agak tinggi menjadi modal bagi pembangkang bagi meraih undi menjelang PRU yang akan datang. Antara factor harga kereta di negara ini mahal ialah “kualiti” kereta kita antara yang terbaik di dunia. Selain itu, kadar faedah yang agak “rendah” dari negara-negara jiran juga menyumbang kepada harga kereta di negara ini lebih stabile dari negara-negara jiran. Aktiviti-aktiviti pengambilan untung juga membantu harga kereta Malaysia menguntungkan pihak-pihak yang berkepentingan.
                Rasionalnya harga kereta Malaysia tinggi berbanding Taiwan ialah Jalan Raya di Malaysia antara yang “terbaik” didunia. Jadi kereta boleh dipandu sehingga 250m/h. harga kereta yang tinggi juga menunjukkan rakyat Malaysia “kaya” dan berkemampuan memiliki kereta. Apatah lagi “tabiat” pemilik kereta menghias kereta mereka denga lampu-lampu neon yang indah berwarna-warni mengukuhkan status rakyat Malaysia yang mewah ini. Selain itu, speaker-speaker atau pembesar suara yang berkuasa 6000mw juga membolehkan pemilik kereta mejadi “jurujual” cekera padat atau “radio bergerak” yang menghiburkan pemilik dan juga orang yang disekeliling.
                Harga kereta juga memberikan “faedah” yang tinggi kepada pemilik kereta. Beliau akan memperuntukkan wang gaji yang lebih untuk  “faedah” kereta beliau itu. beliau juga akan sanggup “membayar kemudian” kepada tauke-tauke assesori kereta demi mencantikkan lagi kereta beliau.
                Namun yang demikian, pemilik kereta akan leka denga kemewahan yang beliau bawa itu. misalnya, apabila menukar lorong, memasuki atau keluar simpang mereka akan melupakan diri sendiri untuk memberi isyarat. Mungkin beliau lupa dimana suis “signal light” atau terlalu asyik mendengar lagu yang mengasyikkan telinga menggegarkan jalan raya.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting