Wednesday, October 17, 2012

gaji minimun sama engan gaji amah indonesia

Wednesday, October 17, 2012

Gaji Minimun
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
Perlaksanaan gaji minimum bagi pekerja swasta di sambunt dingin oleh para peniaga dan pihak swasta. Menurut mereka perlaksanaan gaji minimum ini akan meningkatkan kos operasi perniagaan mereka. Kerajaan juga akan melaksanakan gaji minimum ni kerana bagi pekerja am yang bergaji di bawah paras kemiskinan juga pastinya akan meningkatkan kos pengurusan.
                Antara rasionalnya gaji minimum ini ialah pekerja akan mempunyai lebih tunai untuk berbelanja. Jika peniaga menaikkan harga maka kebolehgunaan wang akan merosot dengan teruk kerana berlakunya inflasi. Jadi jika peniaga menaikkan harga barangan, margin keuntungan mereka juga akan menurun. Jadi adalah lebih rasional jika peniaga merancakkan lagi aktiviti perniagaan untuk meraih lebih banyak lagi pelanggan.
                Apabila rakyat mempunyai banyak wang untuk belanja maka, secara tidak langsung akan merancakkan ekonomi. Seperti contoh, penjawat awam yang menikmati gaji yang tinggi pastinya akan lebih berbelanja daripada mereka yang berpendapatan rendah. Jika rakyat mempunyai lebih wang maka sector ekonomi terutamanya perniagaan runcit akan terus berkembang.
                Perlaksanaan gaji minimum ini yang dilaksanakan secara berperingkat dapat memperbanyakkan aliran tunai dalam ekonomi. Wang yang banyak dikaut oleh para peniaga yang hanya disimpan di dalam bank tidak banyak membantu dalam ekonomi. Jika wang keuntungan itu dijana oleh ekonomi adalah tidak mustahil ia dapat mengukir senyuman di wajah semua pihak.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting