Wednesday, October 17, 2012

dekat-dekat

Wednesday, October 17, 2012

Menjelang PRU-13
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
Semakin rancak pihak Kerajaan BN dan Pembangkang PR berkempen. Belum lagi parlimen dibubarkan tetapi siri kempen telah awal-awal lagi dilancarkan di seluruh negara. Dengan kedua-dua pihak mencari sokongan dari akar umbi untuk meraih sokongann bagi menjamin kemenangan dan mandate dari rakyat pada PRU-13 nanti.
                BN mungkin masih akan dapat mengekalkan kekuasaan mereka sekurang-kurangnya sepenggal lagi bagi memberi masa kepada DSM Najib untuk melaksanakan Program Transformasi Kerajaan. PR pula akan terus cuba menggunakan istilah reformasi bagi menumbangkan kerajaan.
                Kedua-dua pihak dilihat lebih mementing kekuasaan mereka bagi mendapat tempat di Putrajaya semata-mata. Secara relatifnya, matlamat kedua-dua parti gabungan itu masih berpaksikan kepada keinginan untuk mandapatkan kuasa. Sebagai penduduk negeri Borneo, kedua-dua BN mahupun PR masih meminggirkan negeri Borneo dalam Kabinet masing-masing. Maka pembanguan masih akan ketinggalan berbanding dengan Semenanjung.
                Kempen sepanjang tahun yang dilakukan oleh parti-parti politik Malaysia menyebabkan sesetengah pihak tidak tahu adakah kita mengadakan pilihanraya sepanjang tahun walhal ia dilakukan setiap lima tahun sekali atau kurang bergantung kepada keputusan Perdana Menteri. Kempen sepanjang tahun ini menyebabkan rakyat terdedah kepada pelbagai informasi yang bersifatkan politik dan memperlahankan perkembangan ekonomi. Misalnya di negeri-negeri di perintah PR yang memainkan banyak isu remah menjadi isu politik. Manakala ahli akedemik pula berpendapatan campur tangan kerajaan dalam dasar-dasar pelajaran negara tidak disenangi mereka. Bagi mereka adalah lebih afdal jika system pelajaran negara ini ditakbir oleh mereka yang arif dalam akademik berbanding mereka yang terlibat dengan politik.
                

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting