Thursday, October 4, 2012

Bajet kerajaan 2013

Thursday, October 4, 2012

Bajet kerajaan 2013
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman lagi bijaksana.
Pada tarikh 28 September 2012, Perdana Menteri yang merangkap menteri kewangan akan membentangkan bajet 2013 yang di tunggu-tunggu oleh semua rakayat Malaysia. Pihak Pembangkang telah membentangkan bajet mereka semalam tiga hari lebih awal dari bajet kerajaan.
                Bajet perlu dirancang agar perbelanjaan kerajaan dapat diurusakan dengan baik. Ini bermakna kerajaan dapat meemperuntukkan wang dengan lebih berkhemah. Dengan perbelanjaan yang betul maka rakayat akan menerima impaknya secara tidak langsung.
                Sumber kewangan utama kerajaan ialah cukai. Semua kerajaan memerlukan cukai untuk menjana pendapatan. Tanpa cukai tidak ada kerajaan yang akan dapat membangunkan negara. Jadi tidak hairanlah jika kerajaan akan mempekenalkan cukai-cukai baru dan juga mungkin mengecualikan cukai kepada sesuatau keadaan. Adakah kerajaan akan mempekenalkan cukai baru atau menangguhkan perlaksanaannya atau di luar jangkaan kita.
                Selalunya, kerajaan akan memperuntukkan sejumlah wang kepada setiap kementerian. Itu addalah asas kepada Budget itu dibentengkan. Kementerian-kementerian itu pula akan membahagikan peruntukkan itu kepada jabatan-jabatan mereka sebelum samapai kepada badan perlakasanaan. Kadang-kadang peruntukkan itu akan diturunkan lagi kepada agensi-agensi kerajaan yang lain.
                Semua rakyat mungkin menerima faedah itu secara langsung dan mungkin tidak secara langsung. Misalnya BR1M 2012, semua ketua isi rumah yang berpendapatan di bawah RM3000 layak memohon pemberian RM500 itu. ini adalah inisiatif bajet secara langsung. Secara tidak langsung ialah pembinaan jalan raya dan juga subsidi-subsidi kerajaan. Kerajaan hanya akan menyediakan flatform manakala sector swasta pula harus memanfaatkan flatform itu untuk menjana ekonomi dan pendapatan negara.
                Semua orang akan menantikan khabar baik dari Perdana Menteri terutama kakitangan kerajaan. Mereka tergolong  sebagai golongan yang membantu kerajaan melaksanakan dasar-dasar kerajaan. Jadi tidak hairanalah jika Kesatuan Pekerja Kerajaan akan sentiasa menuntut dan mengharapkan tuntutan itu dilaksanakan. Maka, orang kampung yang memerlukan bantuan itu mungkin akan terpaksa mencari jalan lain untuk menikmati maksud bantuan dari budget kerajaan itu. mungkin orang kampung tidak jelas dang mungkin orang Bandar tidak menikmatinya. Mungkin hanya mereka yang bernasib baik akan menikmati makna budget itu. jadi, jika ada kejutan maka ada senyuman di bibir kita sebagai rakyat Malaysia. Jangan marah bah..

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting