Thursday, September 27, 2012

bajet kerajaan 2013- adakah orang Malaysia kaya-raya?

Thursday, September 27, 2012


Bajet 2013-mungkin      
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca yang budiman lagi bijaksana.                            
                Antara yang mungkin diberi tumpuan ialah harga rumah. Perumahan mampu milik pastinya menjadi tumpuan utama kerajaan. Hal ini kerana, pendesak-pendesak sering mendesak kerajaan agar campur tangan dalam mengawal harga rumah yang melambung di Bandar-bandar.
harga rumah yang meningkat bukan setakat kerana harga bahan mentah mahupun harga tanah, tetapi juga kadar cukai di sebalik komisen yang diperolehi oleh ejen hartanah
                Selain harga rumah, harga kereta juga menjadi isu. Pembangkang juga menjadikan isu ini di luar. Maka tidak hairanlah hal ini menjadi isu bagi kumpulan-kumpulan pendesak.

Isu cukai juga boleh di kaitkan dengan kereta. keadaan agak sama dengan hartanah. kedua-dua aset ini menikmati susut nilai.
 namun yang demikian, harga rumah mahupun kereta tinggi, tetap uga orang yang berkemampuan membeli dua tiga buah rumah dan kereta. boleh menjadi petunjukkan kepada kebolehupayaan penduduk kita untuk mempunyai aset. dalam masa yang sama juga menekan kita yang berpendapatan rendah untuk memiliki aset. daya penarwaran dan permintaan juga adalah sebab mengapa harga meningkat. selain itu, kita boleh berbangga kerana walaupun harga tinggi orang berduit mampu membeli kereta dan rumah yang mahal walhal harga tersebut jauh dari harga kos. jangan marah bah..

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting