Thursday, April 25, 2013

PRU: Menentang Kerajaan

Thursday, April 25, 2013

PRU: Menentang Kerajaan
Damai dan salam sejahtera.
Pada setiap kali pilihanraya baik pilihanraya umum, pilihanraya negeri malah pilihanraya kecil, pihak penyandang akan cuba mempertahankan kerusi mereka. Dalam masa yang sama pihak pencabar pastinya akn hadir memberi cabaran engan harapan untuk merampas kerusi tersebut daripada penyandang. Itulah yang disebut sebagai demokrasi. Pihak kerajaan harus ada pembangkang jika hanya kerajaan sahaja tanpa pembangkang samalah seperti satu perlawanan yang hanya ada satu pasukan sahaja.
                Jika diamati pada PRU13, pihak pembangkang bertanding di semua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Pihak kerajaan pula tidak menghantar calon di satu kerusi Parlimen di Kelantan atas alasan “tidak mahu memecah undi sifu”. Di dewan Undangan Negeri pula, pihak pembangkang di Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang bersungguh-sungguh untuk merampas semula negeri-negeri tersebut daripada kerajaan Pakatan Rakyat yang menang besar semasa PRU12.  Di negeri-negeri dipimpin oleh kerajaan Barisan Nasional pula, pihak pembangkang berusaha untuk tidak menentang calon sesame sendiri. Namun, akibat kurang kesefahaman dan ketaksuban mereka mahu menang menyebabkan terdapat pertindihan calon antara mereka.
                Calon-calon Bebas pula yang terdiri daripada mereka yang benar-benar bebas daripada mana-mana ideology parti politik. Terdapat juga calon Bebas yang kecewa dengan pucuk pimpinan parti masing-masing yang tidak mencalonkan mereka semula untuk mempertahankan kerusi yang mereka menangi. Mereka secara dasarnya bukan menentang kerajaan atau menolak pembangkang tetapi sekadar mahu memenangi kerusi tersebut untuk tujuan “mewakili rakyat”.
                Jika semasa Pilihanraya tiada siapa yang bertanding menentang dan hanya seorang calon sahaja yang bertanding, calon itu mendapat kemenangan “tanpa bertanding”. Maka, tiada proses membuang undi akan dilakukan dikawasan itu. maka, rakyat di kawasan tersebut tidak dapat memilih siapa yang mereka mahu pilih secara demokrasi atau secara “suara ramai”.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting