Tuesday, April 30, 2013

Anak Orang Mampu dan Anak Orang Kurang Mampu

Tuesday, April 30, 2013

Anak Orang Mampu dan Anak Orang Kurang Mampu
Damai dan salam sejahtera.
                Tahukah anda bahawa kebanyakan pelajar yang cemerlang adalah mereka yang berasal dari keluarga yang berada. Tidak kurang juga yang sanggut dek kerana status “selesa” mereka. Namun, jika beliau mempunya dua kredit dalam SPM mereka masih boleh menyambung pelajaran di kolej-kolej swasta dalam pelbagai bidang tanpa perlu memikirkan PTPTN atau mana-mana pinjaman wang berlesen yang lain. Berbanding denga anak dari golongan yang kurang mampu. Dari perjalanan ke kolej, makan minum, tempat tinggal dan yuran setiap semester akan menambahkan bebanan fikiran pelajar itu. (dengan andaian beliau juga mendapat dua kredit dalam SPM).
                Terdapat juga anak golongan kurang mampu yang betul-betul smart and intelligent. Hanya bermodalkan buku teks dan sesi pembelajaran di dalam kelas beliau mendapat keputusan yang Kaw-Kaw. Selalunya jika pelajar dari golongan sederhana dan kurang mampu ini mempunyai ramai adik-beradik. Ada yang ok ada yang kurang ok. Dalam banyak-banyak mereka pastinya ada yang bernilai. Andaikan beliau adalah anak ke-tiga dalam keluarga, kakak dan abang beliau juga bersekolah dan empat adik kecil masih bersekolah rendah dan ada seorang lagi yang masih menyusu pastinya beliau akan cuba sebaik mungkin untuk berjaya dan membela nasib ibu bapa dan adik beradik beliau.
                Dengan keputusan SPM yang kurang memberangsangkan si kakak dan si abang tidak dapat menyambung pelajaran ke peringkat tinggi walaupun sekotak besar surat tawaran dari kolej-kolej swasta datang bertandang ke rumah mereka hanya mampu bekerja di kedai cina sahaja. Sekarang hanya tinggal  yang number tiga sahaja sebagai harapan mereka. SPM beliau mendapat keputusan cemerlang. Cukup cemerlang bagi mereka namun, tidak semua A tegak. Beliau mendapat tawaran ke tingkatan enam di sekolah yang sama. Dalam tingkatan enam beliau mencuba sekali lagi untuk medapat keputusan 4.0 idaman semua orang dengan berbekalkan buku teks yang difotostat.
                Dengan izan Yang Maha Esa, beliau mendapat keputusan cemerlang. 4.0 dimakbulkan oleh-Nya. Kegembiraan dikongsi bersama dengan ibu bapa, adik-beradik, guru-guru dan rakan taulan. Namun si bapa berserabut di manakah aku mencari wang untuk menghantarnya ke Malaya? Makan minum tempat tinggal lagi? Ya, kebanyakan ini yang membantutkan anak-anak keluarga sederhana dan kurang mampu untuk membela nasib sendiri. Mahu tunggu pinjaman atau biasiswa paling cepat enam bulan. Anak-anak lain juga perlu diberi makan. Bagaimana?

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting