Thursday, March 14, 2013

Tarian Masyarakat Melanau

Thursday, March 14, 2013

Tarian Masyarakat Melanau.
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Tarian masyarakat melanau amat berlainan dengan masyarakat lain di Malaysia. Kebanyakan tarian masyarakat melanau bersifat pemujaan. Mungkin diadaptasi dari tradisi “pebayoh” bagi memuja ipok untuk menyembuhkan sesuatu penyakit. Pada zaman dahulu, tarian ini hanya dilakukan pada masa-masa tertentu sahaja. Antaranya ialah semasa perayaan Kaul bagi meminta keberkatan dari ipok agar memurahkan rezeki mereka.
                Tarian masyarakat melanau juga berkait dengan tradisi bertani oleh masyarakat melanau. Antaranya bagi meminta keberkatan untuk menebang mulung atau rumbia yang menurut kepercayaan masyarakat melanau terdapat penunggu di kelopak dahan pokok palma ini. Jadi bagi memudahkan proses menebang terdapat satu tarian yang dilakukan bagi melembutkan hati makluk halus itu meninggalkan pohon itu dan memberi ruang kepada petani untuk menebang pokok rumbia itu.
                Sebenarnya banyak lagi tarian masyarakat melanau yang kita tidak ketahui. Mungkin sudah ditelah masa kerana kurangnya penari tradisional. Mungkin juga golongaan penari pada masa dahulu adalah golongan elit dan tidak berkongsi bakat mereka dengan orang lain. Atau mungking kita terpaksa mencodok tarian masyarat lain kerana kita adalah serumpun.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting