Monday, January 21, 2013

Pelateu Vs Pebayoh

Monday, January 21, 2013

Pelateu Vs Pebayoh
Damai dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.
                Pelateu adalah salah satu cara masyarakat melanau liko atau pagan memuja ipok dalam satu-satu ritual. Ritual ini boleh diadakan dimana-mana dan bila-bila masa sahaja. Tetapi selalunya ritual ini hanya dilakukan selepas waktu isyak kerana mereka tidak mahu semasa sedang melakukan ritual ini azan akan mengganggu ritual itu. kebanyakkan ritual ini diadakan selepas tiga hari kematian seseorang. Konon-kononya acara pelateu ini menghubungkan roh si mati dengan manusia yang masih hidup. Tukang pelateu ini akan menyampaikan pesan dari ahli keluarga dan sanak saudara yang akan mengirimkan barang-barang kepada mereka yang telah meninngal dunia. Selalunya si pelateu ini akan bercakap sebaliknya atau berlawanan dari alam reality. Si pelateu ini akan menutup mata sepanjang perjalanan ritual ini sehingga selesai. Bagi kanak-kanak pula ritual pelateu ini amat melucukan kerana si pelateu ini akan bercakap seorang-seorang dan meminta kita memahaminya dengan mentafsir secara berlawanan. Misalnya, wangi betul  buah durian itu yang bermaksud busuk betul kentut orang itu.
                Pebayoh pula satu ritual untuk mengubati penyakit. Selalunya ritual ini dilakukan pada waktu malam selepas isyak. Hal ini sama dengan pelateu itu tadi namun bezanya, si pebayoh ini memohon ipok untuk menyembuhkan penyakit. Si pebayoh akan menyediakan alatan-alatan perubatan beliau sendiri. Antara yang wajib ialah rebana dan kemenyan. Limau nipis dan kadang-kadang daun-daun serta bunya kasturi. Ia bergantung kepada jenis penyakit dan gangguan yang dialami oleh pesakit. Masa ritual pebayoh ini bergantung kepada sakit si pesakit itu disamping ke”terer”an si tukang pebayoh tersebuh menyembuhkan penyakit.

0 comments:

WelcOmE

Welcome to my blog. Thanks for visiting and reading my blog of melanau. I am sorry for those who can not understand malay language but i will try to upgrade my blog to the other language.
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting