Pada pendapat saya,
situasi tersebut bukanlah dijamin akan benar-benar berlaku kerana Sabah dan
Sarawak mempunyai banyak isu dan permasalahan yang memberikan liabiliti kepada kemajuan dan kepesatan tadi.
Sekadar memberikan dua contoh; isu dan permasalahan itu ialah mentaliti dan
gerak kerja pemimpin dan mentaliti rakyat bagi Sabah dan Sarawak secara
umumnya.
SUMBER: SOALAN UNTUK SABAH DAN SARAWAK KELUAR
MALAYSIA samizul.net
SSKM merupakan proposal yg
berani, baik dan perlu dihayati sepenuhnya. Dari segi geografi, keluasan Sabah
dan Sarawak hampir sama luas keseluruhan Tanah Malaya. Hasil kedua dua Negeri
Sabah dan Sarawak, melebihi hasil Tanah Malaya. Adakah rakyat Sabah dan Sarawak
tidak mampu untuk mentadbir jika Sabah dan Sarawak bergabung dan menjadi independent
(memerintah sendiri). Apakah kita di Sabah dan Sarawak ketandusan idea dan
tidak mampu, tidak berupaya mengurus hal ehwal sendiri? Kita orang SABAH dan
SARAWAK apa kurangnya? Teruskan perjuagan ini, walau selama manapun, dan walau
apa cara sekalipun. Saya yakin cita cita kita akan tercapai juga. Bila lagi
SUMBER: SOALAN UNTUK SABAH DAN SARAWAK KELUAR
MALAYSIA samizul.net KOMEN OLEH: Poul Sarian
Join FB.."Sabah Sarawak".....NGO
Sabah Sarawak menentang keras "Sabah Sarawak Keluar Malaysia"...wajar
bagi rakyat memilih siapa memerintah sabah Sarawak secara adil dan
bijaksana......
SUMBER: SOALAN UNTUK SABAH DAN SARAWAK KELUAR
MALAYSIA samizul.net KOMEN OLEH: NGO SABAH
SARAWAK
TAJUK: SOALAN
Damai dan salam sejahtera kepada
pembaca yang bijaksana lagi budiman.
Kebangkitan pengetahuan sejarah di
Malaysia seakan-akan baru bermula. Masa di sekolah susah betul untuk membaca
buku sejarah. Tetapi sejarah 16 September, 1963 adalah amat penting di samping
dengan perkara-perkara yang membantu Pembentukkan Malaysia.
Semakin hangat topik perkara 20/18 diperdebatkan. Jika benar Sabah dan
Sarawak memberi liabiliti kepada pembangunan dan kepesatan di manakah point
itu? Saya rasa orang di Sabah dan Sarawak ikut sahaja apa yang dicakapkan oleh
para pucuk pimpinan. Politik dan Sabah dan Sarawak amat stabil. Tiada
perbalahan politik atau sintimen provakasi keatas polis seperti di Semenanjung.
Misalnya pada Pilihanraya Negeri di Sarawak yang baru lalu, tiada langsung
tercetusnya masalah kepada pihak polis sehingga Ketua Polis Negara mengatakan
Sarawak amat aman walaupun sejumlah besar anggota polis dikerah untuk menjaga
perjalanan pilihanraya. Kalau di Semenanjung memang anggota keselamatan tidak
mencukupi untuk mengawal keadaan. Pilihanraya kecil di Sibu, markas parti yang
bertanding hampir bersebelahan namun tiada pula pemasalahan yang wujud. Mungkin
masalah yang menjadi beban seperti yang di maksudkan oleh encik samizul.net
ialah geografi Sabah dan Sarawak. Kos yang tinggi di perlukan untuk membawa
pembangunan.
Berbanding
di Semenanjung setiap kerajaan negeri mempunyai sumber kewangan sendiri. Di
tambah lagi dengan peruntukan oleh kerajaan persekutuan maka tiada masalah
kewangan untuk membina jaringan jalan raya antara negeri. Berbanding Sabah dan
Sarawak tidak ada peruntukkan untuk membina jaringan jalan raya yang mencukupi
untuk membina jalan raya. Kerajaan negeri Sabah dan Sarawak diberi peruntukkan
dan membahagikan peruntukkan itu dengan bahagian-bahagian yang seluas sebuah
negeri di Semenanjung. Setiap bahagian ini hanya mendapat sumber kewangan dari
peruntukan dari kerajaan negeri. Adapun sumber kewangan adalahcukup-cukup
membayar gaji pekerja sahaja. Selain membantutkan pembangunan juga mengurangkan
keupayaan untuk menggaji pekerja. Jadi wujudlah mereka yang berkelayakan
menganggur dan terpaksa bekerja di kedai-kedai.
Saya
tidak nampak pun Sabah dan Sarawak menjadi liabiliti kepada pembangunan.
Kebanyakan orang di sini bersyukur atas apa yang ada tidak seperti yang di
sana. Di beri betis nak paha. Sarawak konon-kononnya negeri ke-empat terkaya di
Malaysia dan bakal menjadi penyumbang ke-empat kepada KDNK negara menjelang
tahun 2020. Namun apa yang orang Sarawak betul-betul dapat? Tiada keupayaan
untuk memerintah sendiri? Keupayaan Pehin Sri sudah mampu untuk memimpin
Sarawak ke arah pemerintahan sendiri. Berapa jauhnya pembangunan yang ada di
Sarawak berbanding di Kelantan yang dipimpin oleh otai politik? Jika dilihat
dari sejarah pembangunan lembah Kelang memang lah dari zaman British lagi sudah
berkembang. Di Sarawak hanya di Kota Minyak dan Kota DI Rajah di Kuching yang
menjadi tumpuan Rajah. Di tempat-tempat lain hanya digunakan untuk pengaruh
sahaja. Tiada pemberontakan pada masa itu sehingga lah Rajah ke-tiga
menjanjikan pemerintahan sendiri pada Januari 1941 dan kemudiannya memberi
pemerintahan itu kepada British.
Jika
digabungkan keluasan Sabah dan Sarawak, keluasanya adalh hampir dua kali ganda
Semenanjung Malaysia. Sedangkan Brunei dapat hidup berdikari dengan keluasan
yang sebesar lebih dan kurang bahagian Kuching/Semarahan dan Sultan Hasanannah
Bolkiah pernah mengecapi title orang paling kaya di dunia pada 1997 oleh
Forbes. Jadi tidak mampukah sabah dan Sarawak makan hasil kekayaannya sendiri?
Sekarang lapangan minyak Sarawak sedang menuruni dari bahagian Miri ke Bahagian
Bintulu. Semakin dekat dengan Bahagian Mukah. Jika minyak itu ditemu di
keseluruhan pesisir pantai Sarawak maka tidaka hairanlah ada orang yang akan
bergembira. Jangan marah bah..
0 comments:
Post a Comment