integrasi
nasional-Sabah dan Sarawak
Damai dan
salam sejahtera kepada para pembaca.
Sabah dan
Sarawak amat luas dan menyukarkan proses ini berlaku. Kalau menggunakan jalan
darat sekurang-kurangnya tiga jam untuk samapai ke Bandar besar. Jika orang
Sarawak mahu ke Sabah paling dekat di Lawas itu pun berjam-jam baru boleh
sampai ke Sabah. Kalau menggunakan jalan udara kos memang amat tinggi sedangkan
penduduk di sini bukanlah mereka yang berpendapatan tinggi seperti peneroka.
Namun, orang-orang di Sabah dan Sarawak sanggup memandu kenderaan dari satu
Bandar ke Bandar yang lain dengan jalan yang berlubang-lubang macam roller
coaster itu untuk menjenguk sanak saudara mereka. Baru hari ini siap jalan baru
esok dah mula menampal jalan. Siapa yang harus dipersalahkan?
Kalau saudara
dari semenanjung satu-satunya jalan yang boleh membawa kita ke wilayah yang
terpisah oleh Laut Cina Selatan ini ialah jalan udara. Ini pastinya meningkatan
kos hidup lebih-lebih lagi yang berkeluarga. Keluarga kecil boleh lah kalau
yang berkeluarga besar.? Agak mustahil untuk membina jambatan antara
semenanjung dengan kepulauan Borneo. Kos yang mungkin trillion.
Jalan raya
adalah nadi kepada pembangunan. Infratruktur utama adalah jalan. Bagi menarik
pelabur asing dan tempatan jalan raya harus bertaraf dunia. Contoh di Malaya.
Jalan raya antara terbaik di dunia dengan kadar kematian tertinggi di dunai
dapat menarik banyak syarikat melabur di sana. Jalan yang baik dapat memendekan
masa perjalanan manakala kadar kemalangan pula dapat menarik syarikat insurans
gergasi bertapak di Malaya. Kalau kita bandingkan jalan raya di Malaya dan
Borneo, Jalan Pan-Borneo macam sama sahaja dengan jalan kampung. Jadi tidak
hairanlah jangka hayat kenderaan di Borneo amat penek berbanding di Malaya.
Dari dulu
pemimpin mahu Malaya cepat membangun kerana mahu bersaing dengan Singapura. Dengan
perlabuhan dan lapangan terbang bertaraf dunia dan antara tersibuk di dunia
menyayingi Singapura. Di Sabah dan Sarawak? Tiada persaingan. Apabila PRU-12
Sabah dan Sarawak membekalkan kerusi yang besar di Parlimen bagi parti
pemerintah barulah mereka melihar Borneo itu pun setelah di desak oleh pemimpin
dari Sabah dan Sarawak. Ada hikmah di sebalik kekalahan di Malaya. Kita bukan
fix deposit kepada BN tetapi kita mahukan kesamarataan antara MALAYA, SABAH DAN
SARAWAK. Bukan setakat tiga wilayah tetapi rakan dalam Malaysia.
Jika
persekutuan Malaysia ada RM100 bagilah sama rata. Rm30 untuk Malaya, RM30 untuk
Sabah dan RM30 untuk Sarawak. RM10 lagi untuk kegunaan kecemasan. Berat sama
dipikul ringan sama dijinjing.
0 comments:
Post a Comment